Docent Biologie

In het kort

0,5 - 0,6 FTE
OMO Scholengroep Helmond Dr. Knippenbergcollege
Docent exacte vakken
Direct solliciteren Neem contact op

Docent Biologie
– 0,5 – 0,6 FTE
– Regulier tijdelijk

Vakgebied: Docent exacte vakken
Locatie: OMO Scholengroep Helmond Dr. Knippenbergcollege – Helmond
Omvang: 0,5 – 0,6 FTE
Dienstverband: Regulier tijdelijk
Startdatum: 18-08-2025

Meer dan een school. Een plek waar jij het verschil maakt.

Ben jij een betrokken docent biologie die energie krijgt van werken met leerlingen in de onderbouw? Wil je deel uitmaken van een sectie waar collega’s elkaar opzoeken, kennis delen en ruimte is voor vernieuwing? Dan zijn we op zoek naar jou.

Wie ben jij?
Je bent een enthousiaste tweedegraads bevoegd docent biologie die zich thuis voelt in de onderbouw. Je krijgt energie van het werken met leerlingen van de onderbouw en weet hoe je een veilige leeromgeving creëert waarin zij kunnen groeien. Je combineert vakkennis met pedagogisch inzicht en speelt in op wat leerlingen nodig hebben. Je staat open voor onderwijsvernieuwing en nieuwe technologieën zoals AI in je vakgebied. Je vindt het prettig om samen te werken met collega’s, zoekt de verbinding op en draagt bij aan een positieve sfeer binnen de sectie.

Jouw rol als docent biologie
De lessen zijn voornamelijk in de onderbouwklassen. Je gaat ook lessen verzorgen in ons domeinonderwijs, dat zich kenmerkt door een vakoverstijgende en projectmatige manier van werken en leren. In de lessen werk je met een combinatie van digitale leermiddelen en papieren boeken. Collega’s kiezen hierin hun eigen balans, afhankelijk van wat werkt voor henzelf én voor hun leerlingen. Binnen de sectie is er ruimte om activerende werkvormen te ontwikkelen en aan te sluiten bij actuele thema’s.

De sectie biologie over zichzelf
“We zijn een sectie die samenwerkt in een prettige en open sfeer. We werken graag samen, overleggen veel en lopen makkelijk bij elkaar binnen. Onze kracht ligt in de diversiteit aan expertises – van ecologie tot moleculaire biologie – en in de bereidheid om elkaar te ondersteunen. We zoeken een collega die het contact met collega’s belangrijk vindt en met plezier onderbouwlessen verzorgt. Iemand die stabiliteit biedt, maar ook nieuwsgierig is naar vernieuwing.”

Waarom werken op ‘de Knip’?
Op de Knip werken we samen aan goed onderwijs en persoonlijke begeleiding. Elke klas heeft een mentor en elke leerling heeft een eigen coach die ondersteunt bij plannen, organiseren en het maken van keuzes. We differentiëren in de lessen én in het rooster, zodat leerlingen eigen keuzes kunnen maken. Naast een sterke onderwijskundige basis zorgen we voor een fijne schoolcultuur, waarin ontmoeting en samenwerking centraal staan. We zijn een afspiegeling van de samenleving: een plek waar iedereen zich welkom voelt en kan groeien.

Over het Dr. Knippenbergcollege
We zijn een middelbare school voor mavo, havo en vwo in Helmond. Met ruim 1.500 leerlingen en 175 medewerkers zijn we een middelgrote school. We bieden leerlingen niet alleen een solide basis voor hun toekomst, maar ook de ruimte om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Zo kunnen leerlingen kiezen uit drie talentgebieden: vorm & media, technologie en sport. Daarnaast staan we midden in de wereld en sluiten aan bij ontwikkelingen die het onderwijs versterken, zoals wetenschaporiëntatie (WON), het technasium en technologie & toepassing (t&t). Ook werken we samen met Helmond Sport en Brainport. Leerlingen met een havo- en/of vwo-advies kunnen kiezen voor Domeinonderwijs, een tweejarige brugperiode waarbij we vakken met elkaar verbinden en vakoverstijgend leren stimuleren. Ons lesrooster bestaat uit lessen van 45 minuten, waardoor we ruimte creëren voor afwisseling, verdieping en eigentijds onderwijs.

OMO Scholengroep Helmond
Samen met het Carolus Borromeus College, het Praktijkcollege Helmond en het Vakcollege Helmond vormen wij OMO Scholengroep Helmond. Binnen onze scholengroep werken we vanuit de thema’s: Wij verbinden, Wij vernieuwen en Wij groeien. Dit betekent dat we samenwerking stimuleren, blijven ontwikkelen en kansen creëren voor zowel leerlingen als medewerkers. Als docent bij ons profiteer je van een sterk netwerk, brede ontwikkelmogelijkheden en de kans om bij te dragen aan inspirerend onderwijs in de regio.

Wat bieden wij jou?
• Een uitdagende werkomgeving met betrokken collega’s.
• Een fijne sectie waar je snel thuis voelt.
• Salaris conform cao VO – docentschaal LB (€ 3.463,- tot €5.277,- per maand bij een fulltime aanstelling).
• Een aanstelling van 0,5 tot 0,6 fte.
• Startdatum in overleg, bij voorkeur zo spoedig mogelijk na aanvang schooljaar 2025-2026.

Klaar om het verschil te maken?
Solliciteer via het OMO-sollicitatieportaal. Reageren kan tot en met 14 augustus 2025. Bij geschikte kandidaten kan de vacature eerder gesloten worden.

Meer weten?
Bekijk onze website drknippenbergcollege.nl of neem contact op met John van der Kant (adjunct-directeur) via j.vanderkant@omosghelmond.nl of bel 0492 – 79 20 79.

Gedurende de zomervakantie van woensdag 9 juli tot en met dinsdag 12 augustus is de school gesloten en zijn wij telefonisch niet bereikbaar. E-mails worden na de vakantie zo spoedig mogelijk in behandeling genomen!

We kijken uit naar jouw sollicitatie!

Het bericht Docent Biologie verscheen eerst op OMO Scholengroep Helmond.

FAQ

Veelgestelde vragen

Hier vind je antwoorden op de meest gestelde vragen over solliciteren en onze vacatures.

Solliciteren

Belangstelling? Wij nemen contact met je op

Heb jij interesse om bij het Dr. Knippenbergcollege aan de slag te gaan en wil je weten wat de mogelijkheden zijn vul dan onderstaand contactformulier in

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*

Ervaringen

Dit zeggen (jouw toekomstige) collega’s

“Het mooiste is als leerlingen door jou geïnspireerd raken. Ik heb inmiddels leerlingen die zelf de lerarenopleiding zijn gaan doen en zeggen dat ik ze dat zetje heb gegeven. Dat is een full-circle moment. Dat blijft speciaal.”

Waarom heb je voor het onderwijs gekozen?

“Dat is eigenlijk een grappig verhaal. Ik wilde eerst rechten studeren en Chinees erbij leren, dat had ik allemaal uitgedacht. Maar toen ontstond er een misverstand: de moeder van een vriendin dacht dat ik het onderwijs in wilde, terwijl ik dat zelf nog nooit hardop had uitgesproken. Mijn moeder zei meteen: ‘Nee joh, dat gaat ze echt niet doen!’ Maar toen ben ik daar toch over gaan nadenken. En toen stelde ik mezelf de belangrijkste vraag van mijn leven: waar zie ik mezelf over veertig jaar? In de rechtbank of voor de klas? Toen wist ik het meteen: voor de klas. Vanaf dat moment was het duidelijk.”

Wat maakt de Knip bijzonder voor jou?

“De Knip voelt als thuiskomen. Het is echt een warme school. Wat ik heel bijzonder vind, is dat veel collega’s hier vroeger zelf als leerling hebben gezeten. Ik ook. Dat zorgt voor een verbondenheid en een soort ‘Knip-gevoel’. We kennen elkaar, we helpen elkaar, en dat zie je ook terug in hoe we met de leerlingen omgaan. ‘Samen’ is echt een kernwoord hier.”

Wat vind je belangrijk in je werk als docent?

“Voor mij is het belangrijk dat elke leerling zich gezien voelt. Elke dag opnieuw. Of dat nu is met een simpele ‘goedemorgen’ bij de deur, een grapje tijdens de les, of even over de schouder meekijken. Soms is zo’n klein moment echt het verschil voor een leerling. En ja, natuurlijk wil ik ook dat ze Engels leren, maar nog belangrijker vind ik dat ze zichzelf kunnen zijn en zich veilig voelen.”

Hoe zou je de Knip in drie woorden omschrijven?

“Samen, uitdagend en uniek. We doen alles samen, de dagen zijn nooit hetzelfde en de sfeer maakt deze school echt bijzonder.”

Wat zou je zeggen tegen iemand die hier wil werken?

“Je moet het écht voor de leerlingen doen. Heb je passie voor het onderwijs en de ontwikkeling van leerlingen, ben je bevlogen en wil je een stapje extra zetten dan zit je hier helemaal op je plek.”

Joyce Thielen

Docent Engels

Meer lezen

“Naast docent ben ik ook sectieleider, taalcoördinator en betrokken bij de organisatie van de rode loper. Ik vind het fijn om meerdere taken te hebben en niet alleen les te geven. Dat zorgt voor afwisseling en uitdaging.”

Hoe ben je in het onderwijs terechtgekomen?

“Ik heb eerst de pabo gedaan en ben in 2012 afgestudeerd. Destijds lagen de banen in het basisonderwijs niet voor het oprapen. Bovendien merkte ik al tijdens mijn stages dat ik beter tot mijn recht kwam in de bovenbouw dan bij de jongere kinderen. Mijn begeleiders moedigden me aan om verder te kijken dan alleen het basisonderwijs. Ik werd door mijn begeleider getipt dat ze bij OMO Scholengroep Helmond net-afgestudeerden zochten. Zo ben ik via een open sollicitatie hier terechtgekomen en uiteindelijk Nederlands gaan geven.”

Je geeft les in de onderbouw, wat spreekt je hier zo in aan?

“Wat ik zo mooi vind aan de onderbouw, is dat je leerlingen echt ziet groeien. De brugklas is mijn favoriet. Die leerlingen komen binnen als brugpiepers, en ik vind het fantastisch om ze dan stap voor stap wegwijs te maken op school. Je neemt ze bij de hand, en langzaam laat je ze steeds meer los. Vooral als je ze twee jaar achter elkaar hebt, zie je ze echt groeien. Daar haal ik veel energie uit.”

Wat maakt De Knip voor jou bijzonder?

“Voor mij is het vooral de sfeer. Het is hier echt samen. Je voelt je onderdeel van iets. Toen ik een tijdje ergens anders werkte, merkte ik pas hoe bijzonder het hier is. Iedereen kent elkaar en staat voor elkaar klaar. Het is niet alleen een werkplek, maar een school waar je echt samenwerkt en elkaar helpt als het nodig is. Daarnaast krijg je hier veel ruimte om je te ontwikkelen. Zo kreeg ik de kans om sectieleider te worden. Dat was niet iets wat ik per se ambieerde, maar toen de vorige sectieleider wegging en er iemand nodig was, werd mij het vertrouwen gegeven om het te proberen. Dat vond ik heel bijzonder, die ruimte en het vertrouwen krijg je hier echt.”

Je hebt dus verschillende taken naast het lesgeven?

“Klopt, naast sectieleider Nederlands ben ik taalcoördinator, ik doe de Rode Loper en allerlei andere dingen. En dat vind ik ook het leuke, dat het werk afwisselend is. Je bent niet alleen maar ‘lesboer’. Dat houdt het voor mij interessant. Al is het soms ook zoeken naar balans, want ik werk drie dagen en dan wil je alles goed doen.”

Wat maakt deze school meer dan een school?

“Naast het lesgeven gebeurt hier zoveel meer. We hebben talloze activiteiten zoals een debatclub, de Knip-jumpers en de musical. Leerlingen krijgen de kans om hun talenten te ontwikkelen buiten de standaardlessen om.

Sanne Ritter

Docent Nederlands / taalcoördinator

Meer lezen

“Onderwijs is meer dan alleen lessen geven. Het is bouwen aan een gemeenschap, kansen creëren en talenten ontwikkelen.”

Hoe ben je in het onderwijs begonnen en hoe ben je hier terechtgekomen?

“Ik ben ooit begonnen als docent Nederlands, daar beleefde ik veel plezier aan. Maar gaandeweg merkte ik hoe mooi het is om naast het lesgeven ook iets te betekenen voor collega’s en de school als geheel. Op een gegeven moment kreeg ik de kans om een stap te zetten richting leidinggeven, en dat voelde goed. Hier op het Dr. Knippenbergcollege kwam alles samen: een inspirerende omgeving, betrokken collega’s en een visie waar ik volledig achter sta.”

Waar ben je het meest trots op binnen de school?

“Wat me echt raakt, is hoe we hier samen een schoolcultuur hebben opgebouwd waarin iedereen zich gezien en gewaardeerd voelt. Onze slogan ‘Meer dan een school’ is niet zomaar een mooie zin, die is echt voelbaar in alles wat we doen. Of je nu docent, leerling of ondersteunend medewerker bent, je krijgt hier de ruimte om te groeien. Daar ben ik ontzettend trots op.”

Wat geeft jou energie in je werk?

“De mensen. Het team, de leerlingen, de ouders – de dynamiek van samenwerken en samen leren vind ik geweldig. Ik kan echt genieten van een docent die vol passie vertelt over een geslaagde les of van een leerling die door een project ineens ontdekt waar zijn talenten liggen. Dat soort momenten maken dit werk zo waardevol.”

Wat maakt werken bij de Knip zo uniek?

“Ik denk dat het vooral de ruimte is die je hier krijgt om initiatief te nemen. We stimuleren innovatie en denken altijd in mogelijkheden. Als je een goed idee hebt om het onderwijs rijker te maken, dan wordt daar serieus naar geluisterd en gekeken hoe we het kunnen realiseren. Die mentaliteit maakt dat we blijven groeien en vernieuwen.”

Hoe belangrijk is persoonlijke ontwikkeling binnen de school?

“Dat is essentieel. We vragen van onze leerlingen dat ze nieuwsgierig blijven en zich ontwikkelen, en dat geldt net zo goed voor ons als team. Daarom investeren we in professionalisering, coaching en ruimte om nieuwe dingen te proberen. Niemand staat stil, en dat maakt werken hier zo inspirerend.”

Welke eigenschappen zoek je in nieuwe collega’s?

“Passie voor onderwijs staat natuurlijk bovenaan. Maar daarnaast zoeken we mensen die nieuwsgierig zijn, flexibel en openstaan voor samenwerking. We willen een team waarin iedereen zich thuis voelt en waarin we elkaar versterken.”

Wat zou je tegen potentiële nieuwe collega’s willen zeggen?

“Als je op zoek bent naar een plek waar je écht het verschil kunt maken en waar je de ruimte krijgt om jezelf te ontwikkelen, dan zit je hier goed. We verwelkomen graag nieuwe collega’s die samen met ons willen bouwen aan toekomstgericht
onderwijs.”

Jule Frantzen

Directeur

Meer lezen

contact

Heb je vragen voor ons?

Antwoord op de meest gestelde vragen vind je in de schoolwiki. Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen stuur dan een e-mail naar info@drknippenbergcollege.nl.

Neem contact op
Hey, wanneer is het volgende Open Huis op het Dr. Knippenbergcollege?

Het volgende Open Huis bij ons is op vrijdag 30 januari 2026. Je bent welkom van 16:00 tot 20:00 uur.

To top