Het gonst op het Dr.-Knippenbergcollege. De meest dynamische school van Helmond is constant in beweging. Er wordt gepassioneerd gewerkt aan de kwaliteit van ons onderwijs. We investeren in vooruitgang om naadloos te blijven aansluiten bij de realiteit van de dag. Een fijne, veilige school waar we trots zijn op onze 1700 leerlingen. En dat allemaal binnen de afdelingen mavo, havo en vwo.

Leren en leven
Er gebeurt van alles op het Dr.-Knippenbergcollege, iedere dag: we zijn meer dan een school! Er zijn weinig scholen zo dynamisch als de onze. Dat merk je al in de eerste weken na de zomervakantie. Als je wilt acteren of in een echt orkest wilt spelen, kun je je aanmelden voor de jaarlijkse musical. Wil je met LEGO robots bouwen? Of misschien samen robots bouwen en tegen andere strijden in het robotica team? Voor schrijvers, fotografen en vloggers is er het Mediahuis. We hebben een trampolineteam, de Knipjumpers: landskampioen in 2019! Ook de debatclub gooit ieder jaar hoge ogen. En we zouden nog veel meer kunnen noemen. Je leert en je leeft: zo kun je jezelf ontdekken en je in de volle breedte ontplooien.

De centrale missie is leerlingen van 12 tot en met 18 jaar, ongeacht hun talenten en sociale achtergrond, met goed onderwijs en zorgzame begeleiding voor te bereiden op het vervolgonderwijs en in het verlengde daarvan op een plaats in de maatschappij.

De OMO Scholengroep Helmond sluit zich aan bij de centrale missie van Vereniging OMOKoers 2023.
Ons Schoolplan 2018-2022 kent als titel Groei van Kwaliteiten en Ontwikkelingen.

Op de Knip dagen we medewerkers en leerlingen uit te laten zien wie ze zijn. Schoolresultaten zijn daarbij een onafhankelijke graadmeter. Het welbevinden van iedereen op onze school een tastbaar bewijs.

Het Dr.-Knippenbergcollege maakt als deelschool deel uit van de OMO Scholengroep Helmond, samen met het Carolus Borromeus College, het Vakcollege Helmond en de Praktijkschool Helmond.

Dr. H.H. Knippenberg

Herman Hubert Knip­­pen­­berg werd op 12 september 1879 in Maastricht geboren. Na zijn gymnasiumopleiding studeerde hij in Amsterdam Let­teren. Daar leerde hij Hendrik Moller kennen, de latere dr. Moller, stichter van Ons Middelbaar Onderwijs.

Herman Knippenberg was van 1907 tot 1916 leraar aan de Rijks-H.B.S. (Hogere Burgerschool) in Venlo.  Daarna ging hij naar Waalwijk waar hij samen met dr. Moller een ongesubsidieerde middelbare handelsschool oprichtte, een ge­waagde onderneming die getuigde van de visie van Moller en Knippenberg dat het tijd werd om iets te doen aan de achtergestelde positie van het middelbaar onderwijs in Brabant .

Na Waalwijk was Herman Knippenberg enige tijd rector van de R.K. H.B.S. in Helmond.  Vervolgens stond hij zesentwintig jaar aan het hoofd van het Carolus Borromeus College. Vanwege zijn verdiensten voor de stad Helmond kreeg hij de gouden legpenning van de stad. Herman Knippenberg was niet alleen rector van een aantal middelbare scholen in Brabant, hij was ook docent aan de Leergangen in Tilburg en verder schreef hij talloze artikelen die in vele bladen werden gepubliceerd.

Op 17 december 1964 overleed Herman Knippenberg, een van de emancipatoren van Brabant. De herinnering aan hem leeft voort in de naam van onze school.