Skip to content

Robotica Team

Robotica Team

Zoeken

Schitteren met zelfgebouwde robots

Voorbereiden op de toekomst, samenwerken met diverse partijen, samen leren en innoveren. De FIRST Robotics Competition past naadloos in alles waar Brainport-scholen voor staan. Onze school doet dit schooljaar voor de derde opeenvolgende keer mee met deze internationale competitie. En met succes: er werden meerdere awards gewonnen in Californië!

Bij de FIRST Robotics Competition (FRC) bouwen hbo-studenten en middelbare scholieren in zes weken een robot die moet voldoen aan honderden voorwaarden, waarna ermee gestreden wordt in groots opgezette competities die met name in de Verenigde Staten plaatsvinden. Iedereen heeft wel eens beelden op televisie gezien van soortgelijke events: een stadion vol enthousiast tech-fans, in het midden een speelveld en daaromheen fanatieke jongeren met laptops en joysticks. Winnen is leuk maar niet belangrijk: het gaat erom dat teams elkaar en nieuwe generaties inspireren, dat jonge mensen een rijk netwerk creëren en bijvoorbeeld toekomstige werkgevers ontmoeten, dat leerlingen (STEAM-)competenties ontwikkelen als samenwerken, creatief denken, programmeren, onderzoeken, organiseren, presenteren, fondsenwerven, pr bedrijven, omgaan met teleurstellingen, de Engelse taal, budgetbewaking en nog veel meer. De FRC kent enkele jongere broertjes, waarvan de FIRST LEGO League de bekendste is (zie deze pagina). Dit is een competitie waarbij jongere leerlingen robots bouwen van LEGO. Dat we in Helmond alle programma’s van FIRST aanbieden, is uniek in het land. Dit doet alleen het Zwijsen College in Veghel ons na.

Het proces

In Nederland zijn vier teams die meedoen aan de FRC; drie ervan kennen hun oorsprong in de Brainport-regio. Het team van onze school heet Force Fusion. De (voor een deel internationale) studenten van Fontys Hogescholen (met name van de studies Mechatronica en Werktuigbouwkunde) werken samen met enthousiaste en leergierige talenten van het Dr.-Knippenbergcollege.

Concreet:

  • in de eerste weken van het schooljaar worden leerlingen gescout, ze moeten zich voor een jury bewijzen.
  • vervolgens zijn er wekelijkse teambuildingsactiviteiten, waarbij onder meer wordt bepaald voor welke competitie (en dus welke regio in Amerika) wordt gekozen. Ook krijgen leerlingen deze weken programmeeromgevingen onder de knie; denk aan SolidWorks en LabVIEW.
  • in het eerste weekend van het kalenderjaar wordt bekend hoe het spel eruitziet; de Amerikanen begonnen ermee in 1992 en het spel is ieder jaar weer totaal anders.
  • dan start de bouwperiode: zes intensieve weken. De robot gaat erna in een kist alvast de Atlantische Oceaan over.
  • en dan uiteindelijk in maart de competitie, voorafgegaan door enkele dagen van verdiend proeven van het leven in Amerika. Met veel lol, maar ook met bezoeken aan onderwijsinstellingen en bedrijven in een heel andere cultuur.
  • Leerlingen kunnen verbonden blijven aan de organisatie na hun avontuur en dienen als mentoren bij nieuwe cycli. Binnen FRC zijn er zo mensen die al meer dan 50 jaar mentor zijn.

Opbrengsten

Scholen die zich verbinden aan de studententeams, steken hun nek uit. De investering in tijd en geld is niet gering. Met de opbrengsten worden die investeringen ruimschoots gecompenseerd. In maart 2018 won het eerste team met acht middelbare scholieren een belangrijke award in San Diego: die van meest inspirerende debutant binnen de competitie. Het jaar daarop waren er in San Francisco zelfs twee awards, voor de veiligheid en de algehele presentatie. Noemenswaardig bij de tweede cyclus: er waren nu ook leerlingen van het Carolus Borromeus College betrokken én een vmbo-leerling van het Vakcollege Helmond. Met zijn specifieke vakmanschap was hij van bijzondere waarde voor het team. De derde cyclus bevat ook leerlingen van de drie scholen; we gaan in maart 2020 strijden in 2020.

Leuk, die awards, maar veel belangrijker zijn natuurlijk andere zaken.

  • Leerlingen hebben een herinnering voor het leven en hebben zich in enkele maanden op tal van punten meer ontwikkeld dan ze onder normale omstandigheden ooit hadden kunnen doen. Drie voorbeelden: de Engelse taal spreken vóór en na het schooljaar: een wereld van verschil voor de meeste FRC-deelnemers. En een presentatie geven is altijd spannend, maar onze jongeren groeiden enorm en wisten uiteindelijk met hun assertiviteit en charisma zelfs mooie deals te sluiten met het bedrijfsleven. Ten slotte zijn er uitblinkende scholieren die in hun eigen tijd van geen stoppen weten en certificaat na certificaat behalen bij examens van softwaregiganten als SolidWorks. Hét bewijs dat ze experts zijn, met vaardigheden waar bedrijven behoefte aan hebben en die goed beloond worden. Ongekend, de prestaties van zestienjarige scholieren.
  • Scholieren hebben geleerd waar hun talenten liggen en welke vervolgopleiding daar goed bij past. Daarnaast hebben ze het fundament gelegd voor een netwerk waar ze de rest van hun leven de vruchten van kunnen plukken. Er zijn zelfs middelbare scholieren die nu al relevante werkzaamheden verrichten voor tech-bedrijven in de regio. Ook zijn er innovatieve vervolgonderzoeken gedaan door ‘FRC-veteranen’, die op school ingeleverd werden als (uitstekende!) profielwerkstukken. Passie, talent en gedrevenheid kunnen leiden tot de beste stages tijdens de hbo- of universitaire carrière en tot de mooiste banen erna.
  • Deelname aan de FRC betekent uiteraard dat een school zich nog beter kan profileren als school met kansen voor leerlingen die interesse hebben in technologie, techniek en innovatie.
  • En dan is er ten slotte de community outreach, zoals ze dat zo mooi zeggen in Amerika. Hoe kunnen we met nieuwe technologieën samen een betere wereld creëren? Welke handreikingen kunnen we nu al heel concreet bieden aan de gemeenschap, dichtbij of ver van huis? Ieder team houdt zich bezig met zijn maatschappelijke betrokkenheid.

Meer weten?

Vragen over ons project? De coördinator binnen het Dr.-Knippenbergcollege is Sabrina van Driel. Op Youtube zijn onze journaals nog allemaal te vinden: zoek op De Knip goes San Diego of Onze leerlingen in San Francisco. Drijvende kracht binnen Fontys Hogescholen is Max Bogers; m.bogers@fontys.nl.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt.