Skip to content

Remedial Teaching (& dyslexie)

Remedial Teaching (& dyslexie)

Zoeken

Dyslexie

Tegenwoordig hebben de meeste leerlingen die dyslexie hebben en zich aanmelden al een dyslexieverklaring uit de basisschoolperiode. Het is fijn als bij de inschrijving de dyslexieverklaring en het bijbehorende onderzoek op school ingeleverd worden.

De volgende stappen worden gezet vanuit leden van het ondersteuningsteam:

  • voordat de leerling op het Dr. Knippenbergcollege begint, zal het leerlingdossier bekeken worden
  • de leerlingen met dyslexie krijgen in de eerste zes weken van het schooljaar een training met tips over hoe zij op het voortgezet onderwijs om kunnen gaan met hun dyslexie
  • elke leerling krijgt een dyslexiekaart
  • alle dyslectische leerlingen krijgen een account voor ‘Alinea’. Deze voorleessoftware draait als App op de eigen notebook en op een computer in de toetsweken
  • als een dyslectische leerling in de toetsweek ook met ‘Alinea’ wil werken, dan moeten de ouder(s)/verzorger(s) dit aanvragen
  • leerlingen die alleen meer tijd nodig hebben, zitten tijdens de toetsweek in het lokaal waar de klas ook zit
  • leerlingen die werken met ‘Alinea’ worden tijdens de toetsweken ingeroosterd in een computerlokaal

Mocht je nog geen dyslexieverklaring hebben, maar is er wel een vermoeden van dyslexie, mag je altijd contact opnemen met de remedial teacher mevrouw Eijkemans s.eijkemans@omosghelmond.nl

Klik hier voor het dyslexieprotocol.

Spelling

In de brugklas wordt bij alle leerlingen de Diaspeltoets afgenomen. Leerlingen die hiervoor een E-score halen, worden vervolgens ingedeeld voor een traject spellingsbegeleiding. Mochten er na dit begeleidingstraject duidelijke vermoedens van dyslexie zijn, dan neemt de remedial teacher contact op met de ouders van de desbetreffende leerling over de mogelijkheden van onderzoek en advies.

Dyscalculie

Leerlingen die dyscalculie hebben, komen in aanmerking voor remedial teaching. Daarnaast komen deze leerlingen ook in aanmerking voor faciliteiten. Te denken valt hierbij aan rekenkaarten en extra tijd en begeleiding. Leerlingen die geen examen doen in het vak wiskunde, moeten een rekentoets maken. Daarvoor kunnen zij gebruik maken van een aangepaste rekentoets. Voor verdere vragen over dyscalculie mag je contact opnemen met onze remedial teacher mevrouw Eijkemans s.eijkemans@omosghelmond.nl

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt.